Klacht- en tuchtrecht
Klacht- en tuchtrecht
Je hebt een klacht, wat nu?
Ik doe er alles aan om u op een goede en respectvolle manier zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent. Ik stel het zeer op prijs dat u dit dan eerst met mijzelf bespreekt. Misschien is er sprake van een misverstand en komen we er samen uit. Is het moeilijk uw ongenoegen mondeling te uiten? Probeer het mij dan schriftelijk voor te leggen. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten. Meestal lost een goed gesprek met je therapeut jouw onvrede of klacht op.
Als we er samen niet uitkomen
Voelt u zich niet in staat de kwestie te bespreken met mij, laat de situatie dit niet toe of komen we er samen niet uit? Dan kunt u kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt u onder andere bij het formuleren van uw klacht of onvrede en kan eventueel optreden als bemiddelaar.
Conform de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder verplicht zijn cliënten toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De onafhankelijke klachtenfunctionaris van VBAG is werkzaam bij Quasir. Quasir is het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector.
Het staat u vrij contact op te nemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir via email (bemiddeling@quasir.nl t.a.v. coördinator klachtenbemiddeling) of per telefoon 06 4844 5538.
Geschillencommissie
Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop uw onvrede of klacht is afgehandeld voor u onbevredigend is, dan kunt u zich wenden tot de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de integratieve zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor jou als de therapeut.
Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50,-. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht. Op zorggeschil.nl vindt u meer informatie over hoe u een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan u hierbij helpen.
Kosten
Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50,-. Na indiening doet de geschillencommissie binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht. Op zorggeschil.nl vindt je meer informatie over hoe je een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan je hierbij helpen.
Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)
Is er sprake van een tuchtwaardige klacht dan kan de klachtenfunctionaris u adviseren om uw klacht te deponeren bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).
Uiteraard mag u ook altijd contact opnemen met het secretariaat van VBAG via e-mail secretariaat@vbag.nl of per telefoon 040 283 8988 (werkdagen 09.00 – 12.00).